sobota, 21 stycznia 2017

„Katarzynka” – Patrick Modiano / Jean-Jacques Sempé

„Katarzynka” to niewielkich rozmiarów książka autorstwa Patricka Modiano z cudownymi ilustracjami Sempé. Trafiłam na nią przypadkiem jak na większość ciekawych książek.

Patrick Modiano / Jean-Jacques Sempé, Katarzynka, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa, 2008

Kiedy Patrick Modiano w 2014 roku otrzymał nagrodę Nobla zainteresowałam się jego osobą i jego twórczością. Wyczytałam, że w 1978 roku otrzymał Nagrodę Gancourta za powieść „Ulica Ciemnych Sklepików” („Rues des Boutiques Obscures” ). Nieco więc zawstydzona, że po filologii romańskiej (studia wybrałam dla przyjemności studiowania języka, nie z musu) nie słyszałam o tym pisarzu, pognałam do księgarni francuskiej (mieszkaliśmy wtedy w Krakowie), która szczęśliwym trafem znajdowała się na parterze budynku, w którym wynajmowaliśmy mieszkanie (zbyt daleko więc nie musiałam gnać;)). Zakupiłam dwie książki jego autorstwa, wspomnianą wyżej „Rues des Boutiques Obscures” i „Catherine Certidude”. Jak tylko zobaczyłam, że autorem rysunków do „Catherine Certitude” jest Jean-Jacques Sempé nie zastanawiałam się ani chwili nad jej kupnem. Po jakimś czasie (bardzo krótkim oczywiście) dokupiłam ją również po polsku.

Z rysunkami Sempé po raz pierwszy zetknęłam się podczas pierwszego z moich wakacyjnych wyjazdów jako „au-pair” do Francji. I nie ukrywam, że podbiły moje serce. Od tamtego czasu moja biblioteczka wzbogaciła się o kilka książek, które ilustrował Sempé i dodatkowo o książki jedynie z rysunkami jego autorstwa. Lubię je od czasu do czasu otworzyć i po prostu wpatrywać się w przypadkowy rysunek. Zawsze dojrzę jakiś nowy element, którego wcześniej nie widziałam ;)
 
Patrick Modiano / Jean-Jacques Sempé, Katarzynka, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa, 2008, str. 72-73
 
Ależ się rozpisałam na tzw. tematy poboczne ;) Tak więc, wracam szybciutko do „Katarzynki”. Są w niej opowiedziane wspomnienia tytułowej Katarzynki z okresu gdy była małą dziewczynką i mieszkała w Paryżu z tatą.  Narratorką jest dorosła Katarzynka, która prowadzi szkołę baletową ze swoją córką i mieszka w Nowym Jorku. Wcześniej prowadziła ją ze swoją mamą.
 
Patrick Modiano / Jean-Jacques Sempé, Katarzynka, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa, 2008, str. 8-9
 
Wspomnienia związane są głównie z magazynem, który prowadził jej tata ze wspólnikiem – panem Casterade. Kilkakrotnie znajdujemy sugestię, że jego interesy nie były do końca legalne. Lekcjami baletu, na które uczęszczała. Cotygodniowym listem (do niej i do taty) od mamy, która mieszkała w Ameryce. I o tym jak zdejmowanie okularów pomagało jej i tacie odcinać się od rzeczywistości i odpływać w świat marzeń kiedy pan Casterade zaczynał mówić. Ach! Wspomnienia! ;)
 
 
Zdjęcia i teksty są moją własnością i nie zezwalam na ich kopiowanie bez mojej zgody./ The photos and texts are my propriety and I don’t allow to copy them without my permission.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz